14
Ιούν

Όταν γράφεται η ΟΔΥΣΣΕΙΑ, στην Ιθάκη ΔΕΝ…. βασιλεύει ο Οδυσσέας.

Εικόνα από το Διαδίκτυο: Λάτρης της ΓΥΝΑΙΚΑΣ ο Όμηρος, θα αφιερώσει χιλιάδες στίχους
για την ισότιμη θέση της στο κοινωνικό γίγνεσθαι της ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ. ΦΩΤΕΙΝΗ και ΑΙΣΙΟΔΟΞΗ εικόνα, που σηματοδοτεί την εμφάνιση του Μετα-ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

.
Όταν γράφεται η ΟΔΥΣΣΕΙΑ, στην Ιθάκη ΔΕΝ…. βασιλεύει ο Οδυσσέας.
.
Ακούγεται απλοϊκότατο. Και όμως:
1) ΑΥΤΟ ΠΡΕΠΕΙ να το καταλάβουμε σωστά (!).

.
Βέβαια ο Όμηρος μας δίνει την εντύπωση- αίσθηση ότι βρισκόμαστε
στην εποχή του Τρωικού Πολέμου, ως αυτόπτες του ΝΟΣΤΟΥ και ούτε λίγο
ούτε πολύ “βιώνουμε” ως πραγματικό, τον ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ χρόνο της Επιστροφής
του Οδυσσέα.
.
Λογοτεχνική μαεστρία του Ομήρου, όμως ΛΑΘΟΣ αντίληψη πραγμάτων,
προσώπων και καταστάσεων από την πλευρά μας.

.
Για τον σωστό βηματισμό στην “ανάγνωση” των Ομηρικών Έργων
ίσως πρέπει να πούμε και να ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ότι:
.
Για τους ΙΘΑΚΗΣίΟΥΣ του 8ου αιώνα, ο Τρωικός Πόλεμος, ΜΕΤΑ από 400-500 χρόνια,
είναι μια ανάμνηση μακρινή, στα όρια του ΜΥΘΟΥ.
.
Να το πω και με κάποια ΣΚΟΠΙΜΗ ΥΠΕΡΒΟΛΗ, για να γίνει κατανοητό:
.
Είναι ζήτημα ΕΑΝ οι Ιθακήσιοι του 8ου αι. π.Χ “ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ” και “ενδιαφέρονται” για… κάποιον
Οδυσσέα, για κάποιον Αγαμέμνονα, για κάποιαν Ελένη, Πηνελόπη κλπ
.
Είναι ζήτημα ΕΑΝ οι Ιθακήσιοι του 8ου π.Χ αιώνα ενδιαφέρονται αν και πώς έπεσε η Τροία.
.
Είναι ζήτημα ΕΑΝ οι Ιθακήσιοι του 8ου αιώνα, όσοι ενδεχομένως θυμούνται κατι, νιώθουν
περήφανοι για…. “έναν μακρινό βασιλιά τους, που επέστρεψε ΜΟΝΟΣ επιζών….”
.
2) ΝΕΟΙ ΚΑΙΡΟΙ.
.
ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ, ΕΜΠΟΡΙΟ, ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ Αγορών, ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΙ, επιθυμία των ανθρώπων…
“ίδείν άστεα και νόον γνώναι”
.
Ο Όμηρος είναι κάτι παραπάνω από σαφής, με τα υπονοούμενά του, στην ΙΔΙΑ την
ΤΡΩΙΚΗ Οδύσσεια: Η Ιθάκη του Οδυσσέα είναι μια ΠΑΡΩΧΗΜΕΝΗ κατάσταση(!).
.
Ας δούμε ορισμένες ξεκάθαρες ΕΠΙΝΟΗΣΕΙΣ, μέσα από την ίδια την Ομηρική ΟΔΥΣΣΕΙΑ:
.
Το ότι οι μισοί Ιθακήσιοι (έως γύρω στα 30) δεν γνωρίζουν ΚΑΝ ποιος είναι ο Οδυσσέας…
“Παις, νήπιος έτι…” (μωρό παιδί) ήμουν ακόμη, όταν έφυγε ο Οδυσσέας….!
.
Το ότι το καταθλιπτικό Παλάτι έγινε κέντρο ΔΙΕΡΧόΜΕΝΩΝ ΑΠΑΤΕΩΝΩΝ….που “κορόιδεψαν”
με το αζημίωτο…!
.
“Ο άνθρωπος ΑΥΤΟΣ, έφυγε με τα παιδιά μας, τα αδέρφια μας, τους πατεράδες μας…και γύρισε ΜΟΝΟΣ…”
.
Ξενύχτηδες ΙΘΑΚΗΣΙΟΙ που περνώντας έξω από το “παλάτι” ΤΡΟΛΑΡΟΥΝ (!!!) την
Πηνελόπη (“βαρέθηκε η… καημένη να περιμένει…”),
.
3) ΤΟ ΚΛΙΜΑ της ΜΕΤΑ-ΜΥΚΗΝΑΪΚΗΣ ΙΘΑΚΗΣ, ΔΩΡΟ εξ ουρανού για τον ΌΜΗΡΟ
.
Λέω λοιπόν ξανά: ΤΥΠΙΚΑ τα παραπάνω ανήκουν στην ΤΡΩΙΚΗ Ιθάκη,
στον Λογοτεχνικό χρόνο της “Οδύσσειας”.
.
Στην πραγματικότητα ΟΜΩΣ είναι ΕΥΦΥΕΣΤΑΤΕΣ επινοήσεις του Ομήρου, να προβάλει
το ΚΛΙΜΑ της ΟΜΗΡΙΚΗΣ Ιθάκης του 8ου π.Χ αιώνα, της ΕΠΟΧΗΣ του.
.
Αυτό το κλίμα αξιοποιεί. Πάνω σ΄αυτό στηρίζει τις καινοτόμες
αφηγηματικές τεχνικές του, και το ΤΟΛΜΗΡΟ Πολιτικο-κοινωνικό του όραμα.
.
Και τα δύο ΕΡΓΑ (ΙΛΙΑΔΑ και ΟΔΥΣΣΕΙΑ) είναι μια ΣΚΛΗΡΗ κριτική στον αυταρχισμό
του Μυκηναϊσμού
.
ΕΝΩ την ίδια στιγμή προβάλλουν τις ΑΠΑΡΧΕΣ του ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ και της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ,
Πυλώνες της ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ για τον ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ και την ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ.
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Είναι πολύ λίγο και σίγουρα αδικούμε τον Όμηρο, προσεγγίζοντας
την Οδύσσεια με απλοϊκούς χαρακτηρισμούς του τύπου: Ο καλός Οδυσσέας, οι κακοί μνηστήρες,
οι αχάριστοι Ιθακήσιοι, οι ανόητοι σύντροφοι, η πιστή Πηνελόπη.
.
Υ.Γ Παρότι πρόσφατα δημοσιευμένο, δείτε ξανά αν θέλετε το ΒΙΝΤΕΟ
“Η κληρονομιά που άλλαξε την ζωή και το έργο του Ομήρου”. Μετά το
άρθρο αυτό, φαίνεται πιο ενδιαφέρον.

Video link

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Απρίλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

82.608

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP