16
Δεκ

Τί σημαίνει η “αρπαγή της ωραίας Ελένης”. Αναζητώντας τις αλήθειες του πρώτου μεγάλου Έλληνα διανοητή.

 

Καιρός   να   αφήσουμε   τον   “παραμυθά”   Όμηρο….   νηπιαγωγείου:   Λ.χ   “ο   καλός   που  σκότωσε  τους   κακούς    και   βρήκε   την   πιστή”  και  να   αναζητήσουμε   τις   αλήθειες   του  πρώτου  μεγάλου   Έλληνα   διανοητή.

.

 

 

 

 

 

 

Η  Ειρήνη   Παπά    ως   Ελένη (εικόνα).

.

Σύμφωνα   (ΚΑΙ) με τον Όμηρο, αιτία (αρχή) του Τρωικού Πολέμου (όχι   του   Ιλιαδικού  πολέμου) ήταν η   “απαγωγή”  της Ελένης,   όπως κι αν έγινε, από τον Πάρη πρίγκηπα της Τροίας.

.

Τόσο   η  ίδια   η  Ελένη   με   τις   ενοχές  και  τις   “αυτοκριτικές”  της    στην  Ιλιάδα  και την   Οδύσσεια, όσο  και  η  Πηνελόπη   με   τις… αποκαλύψεις   της,  στην   Οδύσσεια,   επιβεβαιώνουν    την   συγκεκριμένη    μυθολογική   “αιτία”   του   Τρωικού   Πολέμου!

.

Αυτά   σε πρώτη    ανάγνωση  (!).

.

Επί   της   ουσίας  όμως:

Τί σημαίνει η “απαγωγή της Ελένης” (χωρίς   άσκοπες λεκτικές περιηγήσεις)

.

ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ της Εξουσίας του Κράτους  (=σ κ ή π τ ρ ο υ) του Αγαμέμνονα. Κατά κάποιο τρόπο,  ο Πρίαμος γελοιοποιεί  (απειλεί) τις δυνατότητες ισχύος και αυτοπροστασίας της δύναμης  των Μυκηνών, κλέβοντας    και… μή   επιστρέφοντας(!),  σύμφωνα   με τον  μύθο, την Ελένη.

.

Για τον Αγαμέμνονα    ο πόλεμος,  ήταν θέμα τιμής και απόδειξη της κυρίαρχης ΕΞΟΥΣΙΑΣ του.
.

Σημείωση: Ο καυγάς για “μία γυναίκα” με τον οποίον “αρχίζει”   ΚΑΙ   η ΙΛΙΑΔΑ  (ο   Ιλιακός  ή   Ιλιαδικός   πόλεμος) δεν είναι… “τυχαίος”. Κι εκεί ο Αχιλλέας θέτει “ζήτημα τιμής”, ΑΛΛΑ  ο Αγαμέμνονας “ζήτημα   εξουσίας” (ΣΚήΠΤΡΟΥ) και ο Όμηρος μας καλεί να κάνουμε τις αναγωγές μας….!

.

Ο   Όμηρος   (διά   του… λογοτεχνικού  χαρακτήρα Αχιλλέα)  είναι   αποκαλυπτικός. 

.

Δείτε  με  ιδιαίτερη  προσοχή   το τολμηρό    πλην    σαφέστατο   υπονοούμενο, για  τα  πραγματικά   αίτια   του   Πολέμου, αμφισβητώντας   σχεδόν  ευθέως  το   κατ’  ανάγκη  μυθολογικό  (απαγωγή  κλπ).

.

Ραψ.  Ι (μιλάει   ο   Αχιλλέας   στην…   αντιπροσωπεία  που  του  έστειλε  ο Αγαμέμνονας   προκειμένου   να τον  πείσει    να   ξαναμπεί   στον   πόλεμο).

“Γιατί χτυπιούνται αλήθεια (!)   οι Τρώες κι οι Αργίτες;

Γιατί μάζεψε (!) κι έφερε εδώ τ᾿ ασκέρι    ο γιος του Ατρέα;

Για την ωριόμαλλην Ελένη—ή…. ΜΗΠΩΣ   Ο Χ Ι;;;

(πιο  τολμηρός    και    αυτοαναιρούμενος   δεν  μπορούσε  να   γίνει   ο  Ποιητής).

.

Η   πραγματική   “ταυτότητα”   και   του  Τρωικού   Πολέμου    και    της   ίδιας    της    ΙΛΙΑΔΑΣ   σε   τρία (ανατρεπτικά)  ερωτήματα, από   τον   ίδιο   τον  Όμηρο (!).

.

Αν    όμως   ο  Όμηρος   ως   Ποιητής- ραψωδός,  είναι   ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΣ (λογοκρισία  καθότι)  να  “συνδυάζει”    ΜΥΘΟΛΟΓΙΚΗ    παράδοση  (απαγωγή)  και   “αλήθειες  του  πολέμου” (Μυκηναϊκή   κυριαρχία),   ο   ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ,  τρεις    αιώνες   αργότερα, ως  ιστορικός,  δεν  έχει   τέτοιου είδους…. δεσμεύσεις  και   περιορισμούς!

.

Για εξουσία,  την  δύναμη (σκήπτρο)  των    Ατρειδών  (!) μιλάει και ο Θουκυδίδης.

.

Επί της ουσίας Όμηρος και Θουκυδίδης συμπίπτουν ως προς τα (πραγματικά)  αίτια, παρά τις   κατ’  ανάγκη  (Ιστορία /Ποίηση)   “διαφωνίες”  τους.

.

Ωστόσο     η   σύμπτωση (έστω  από  διαφορετικούς  δρόμους: Ιστορική  ανάλυση / ποίηση)  ως   προς   τα   αίτια  (Εξουσία- σκήπτρο)  είναι  υπεραρκετή  για  τον   ιστορικό-αναλυτή  ενός   άλλου   “μεγάλου  Πολέμου”.

.

Αυτό   τον   ενδιέφερε,   ως   “Συγκριτική    εισαγωγή”  για   τον   ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟ   πόλεμο  /  αυτό   τεκμηρίωσε,   με   βάση  τα   εξωομηρικά   και   Ομηρικά   δεδομένα.  ΜΕΧΡΙ   εκεί.

.

Να  γιατί    ο   Θουκυδίδης   δεν   ενδιαφέρεται   να   κάνει    διάκριση   ανάμεσα   στον    “Τρωικό  Πόλεμο” (όποτε / όπως  κι  αν  έγινε / όσο   διήρκεσε)   και   στον   “Ιλιαδικό  Πόλεμο”, δηλαδή   την   “Ιλιάδα”  (=δραματοποίηση  του  πολέμου:  Ποιητικός   λόγος-        ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ   και   ευρηματικές   επινοήσεις   από  τον   Όμηρο).

.

Σε επόμενα σημειώματα θα διαπιστώσουμε    ΚΑΙ   κάτι πολύ ενδιαφέρον.  Όχι  μόνο   δεν  κάνει   διάκριση,  αλλά:

.

Ο αυστηρός, ορθολογιστής ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ Θουκυδίδης ΔΕΝ απαξιώνει ούτε στιγμή   τον ΛΟΓΟΤΕΧΝΗ Όμηρο. Μιλάει για   (εύλογες) “υ π ε ρ β ο λ έ ς” του Ποιητή και καθόλου   για “π α ρ α μ ύ θ ι α”.   (σημείωση:  Όπως   με  τόση   ευκολία   κάνουμε  σήμερα   εμείς).

.

Κι έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτό (!!!).
.

Γράφει συγκεκριμένα  ο Θουκυδίδης: “Ο Όμηρος  ω ς  ΠΟΙΗΤΗΣ  (ποιητήν  όντα)    μ ε γ α λ ο π ο ι ε ί  (επί το   μείζον   κ ο σ μ ε ί), αλλά    δεν… ψεύδεται”.  (Α   Θουκ.).

.

Καιρός ΚΑΙ   εμείς   να   σταματήσουμε   να  μιλάμε   για   “παραμυθά”  Όμηρο,  τον   Όμηρο….   νηπιαγωγείου:   Λ.χ   “ο   καλός   που  σκότωσε  τους   κακούς    και   βρήκε   την   πιστή”  και  να   αναζητήσουμε   τις   αλήθειες   του  πρώτου  μεγάλου   Έλληνα   διανοητή-  ΠΟΙΗΤΗ,  όπως…. α κ ρ ο θ ι γ ώ ς   έστω,   κάνει   κι  ο  Θουκυδίδης.

.

Υ.Γ      “Το….    ηφαιστειογενές   νησί   του   Αιόλου.  Τα   φανερά… μυστικά   του   Ομήρου”.

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Απρίλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

82.608

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP