10
Ιούν

ΜΝΗΣΤΗΡΟΦΟΝΙΑ. Ο πρώτος Ψυχολογικός “πόλεμος”

Ενσωματωμένη εικόνα

Στην εικόνα, φαίνεται η θεά Αθηνά (δεξιά) να διευθύνει την όλη κατάσταση, αλλά στην Ομηρική ΟΔΥΣΣΕΙΑ, η ΜΝΗΣΤΗΡΟΦΟΝΙΑ περιγράφεται ως ο πρώτος Ψυχολογικός “πόλεμος”  από τον ΡΕΑΛΙΣΤΗ Ποιητή Όμηρο.
.
Πράγματι στην μνηστηροφονία, οι αριθμοί, όπως λέμε, δεν βγαίνουν ή καλύτερα, δεν βγάζουν αποτέλεσμα.
.
Εκατόν οκτώ (108) οι μνηστήρες (χωρίς τους υπηρέτες τους κάποιοι)
από την μια πλευρά και τρεις…. ηλικιωμένοι από την άλλη, συν τον άπειρο
20χρονο Τηλέμαχο.

.
Βέβαια στην υπόθεση εμπλέκεται η βοήθεια της Αθηνάς (εικόνα), αλλά ο
Όμηρος δεν θέλει να δώσει μια τέτοια “μαγική”- εξωλογική μορφή
στο ΚΑΙΡΙΟ γεγονός της μνηστηροφονίας. .Μας υποδεικνύει με τον τρόπο του (εμμέσως) να “αντικαταστήσουμε” με λογικές  εξηγήσεις τις “θεϊκές” παρεμβάσεις.Ο Όμηρος δεν αποκλείει την δύναμη της Πίστης (και στην Ιλιάδα και στην Οδύσσεια), αλλά δεν μένει μόνο σ’ αυτήν.
.
  Όπως για παράδειγμα βλέπουμε τον Οδυσσέα να αναζητεί συνεργάτες (αμύντορες), με τον Ιθακήσιο βασιλιά να πέφτει στα πόδια των δούλων (!) Εύμαιου- Φιλοίτιου (πρωτοφανές για τα στάτους της εποχής)
εκλιπαρώντας για βοήθεια, ενώ τους προσφέρει “γη και ύδωρ” γι’ αυτό.
.
Και φυσικά σε κάποιες περιπτώσεις την… δουλειά της Αθηνάς (Εικόνες παράνοιας και αίματος), θα μπορούσαν να την κάνουν ισχυρά παραισθησιογόνα.
.

Επιπλέον όλα γίνονται βάσει ρεαλιστικού σχεδίου (εφοδιασμός όπλων / συγκεκριμένες κινήσεις Τηλεμάχου- Ευρύκλειας / αποκλεισμός εξόδων / “χρονομέτρηση”  κλπ).

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ορισμένων δεδομένων:
Λογικά ο κλειστός (αποκλεισμένος) χώρος ευνοεί τον αριθμητικά υπέρτερο.
Στην ΟΜΗΡΙΚΗ μνηστηροφονία όμως συμβαίνει το αντίστροφο.
.
Γιατί ο αιφνιδιασμός ουσιαστικά μετέτρεψε τους φόβους των μνηστήρων, τις υποψίες τους (δες σημείωση στο τέλος) σε πανικό….έτοιμοι να παραδοθούν ή να διαφύγουν. Ο Ποιητής όμως, για λόγους οικονομίας του έργου, δεν “επιτρέπει” ούτε το ένα ούτε το άλλο.
.
Σε απλά λόγια: Είναι έξω από τον ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ της Οδύσσειας μια μνηστηροφονία με…συμβιβασμούς / συγγνώμες και…. δραπέτες μνηστήρες.

.

Πώς αντιμετωπίζει το θέμα ο Ποιητής;.
Ο ιδιοφυής ΌΜΗΡΟΣ, με την ανηλεή (χωρίς οίκτο) εκδικητικότητα
του Οδυσσέα (ΜΟΝΟ ο ΦΗΜΙΟΣ την… γλυτώνει με παρέμβαση του ίδιου
του ΤΗΛΕΜΑΧΟΥ) αποκλείει τον συμβιβασμό, την παράδοση.
.
Ως προς την ΔΙΑΦΥΓΗ:
Με εξαίρεση τους επικεφαλής (Ευρύμαχο, Αντίνοο κλπ)
σχεδόν από την αρχή οι μνηστήρες ΔΕΝ “μάχονται”, αλλά προσπαθούν
να ξεφύγουν από τρία τέσσερα “γερόντια”, αναζητώντας πανικοβλημένοι
εξόδους διαφυγής.
.
  Η αρνητική ψυχολογία, το μηδενισμένο ηθικό, η ηττοπάθεια
ΚΤΙΖΟΝΤΑΙ αριστοτεχνικά από τον Ποιητή.
.
 Ας δούμε λοιπόν  ΠΏΣ  ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΕΙ σταδιακά την ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ του παραλυτικού Φόβου. Ακόμη και σε γενικές γραμμές αποκαλύπτεται η ιδιοφυής τεχνική:

.
ΑΠΟ:
το καχύποπτο “κάτι ετοιμάζει το… Παλάτι”: Αποκάλυψη του τεχνάσματος της Πηνελόπης (με το ατελείωτο σάβανο του Λαέρτη).
Το ύποπτο (όπως το βλέπουν οι μνηστήρες) ταξίδι του Τηλεμάχου. Και βεβαίως η σωτηρία του από την (παρότι) καλά στημένη ΕΝΕΔΡΑ δολοφονίας του.
ΜΕΧΡΙ:
το καταλυτικό ότι ο συγκεκριμένος “ζητιάνος” / “ξένος”
(Οδυσσέας) δεν μοιάζει με συνηθισμένο  (πάλη- συντριπτικά χτυπήματα στον αντίπαλο ζητιάνο Ίρο / περιεργασία, χειρισμός τόξου (δείτε σχετικό άρθρο: “Τα παράξενα της Οδύσσειας…το τόξο” / ευστοχία βολής)
.
  Να προσθέσουμε την υπόνοια ( ΣΗΜΕΙΩΣΗ) πιθανής χρήσης παραισθησιογόνων (παράξενα παρανοϊκά γέλια / ματωμένα… δάκρυα, παραμορφωμένα πρόσωπα…)
.
και τέλος την τυχαία εμφάνιση σπάνιων Φυσικών φαινομένων
(έκλειψη ηλίου/ δυσοίωνες μαντείες του Θεοκλύμενου, τον οποίο…  “πρόσθεσε” στους ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ της Οδύσσειας ο Ποιητής, μόνο  και μόνο γι’ αυτό το σημείο του έργου).
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Αιφνιδιασμός, Ψυχολογία πανικού και πιθανότατα παραισθησιογόνα
οδήγησαν στην μνηστηροφονία, με τον ιδιοφυή Έλληνα Ποιητή Όμηρο
να καταγράφει με τόσο ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΑ  συστηματικό και ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ τρόπο,
.
τον “πρώτο Ψυχολογικό Πόλεμο” στην ανθρώπινη Ιστορία.
.
Μια πρωτότυπη ιδιοφυής “σύνθετη τεχνική σκέψης”, από την πλευρά του Έλληνα Ποιητή και μάλιστα το 800 π.Χ. Γι’ αυτό…
…..στο ΕΠΟΜΕΝΟ άρθρο:  Πόσοι ήταν οι νεκροί του Τρωικού πολέμου. (ή πώς ο  Όμηρος, εκτός από την ΤΕΧΝΗ της Ποίησης, ΘΕΜΕΛΙΩΝΕ και την επιστήμη της ΙΣΤΟΡΙΑΣ).




 




Αναζήτηση:
Ιστορικό
Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

82.006

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP