18
Οκτ

Οδυσσέας και Καλυψώ Beckmann Max (1943)

(Odysseus and Calypso , paiting by Berckmann Max)

Το  τελευταίο  ταγκό  στην ….Ωγυγία   ( δεύτερο- τελευταίο- μέρος )

Ο  Ομηρικός Οδυσσέας  κατάφερε τελικά να αποδράσει από την  ….Ω Γ Υ Γ Ι Α !

Το  ζητούμενο τώρα  είναι  να  ….δραπετεύσει   ΚΑΙ  ο  Δημιουργός του  , ο Όμηρος

από το …..τριτοκοσμικό  νησί της ….. «Ο Μ Φ Α Λ Ο Σ Κ Ο Π Ι Α Σ»  ,

ένα  νησί περίκλειστο από την  απέραντη θάλασσα  των….αναμασούμενων  «διδακτορικών»  και  ενός ….ξεχειλωμένου λόγου  , που  πελαγοδρομεί   γεμίζοντας  ατέλειωτες σελίδες   με ανούσιους   «ψιλούς και  ευγενείς  λόγους»

ΑΛΛΑ :

Ένας  πολυσήμαντος Πίνακας  , που «διαβάζει»  με αισθαντικότητα  , ένα από τα

διφορούμενα  «ΣΗΜΕΙΑ»  της   «ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ», αποκαλύπτει  την  ανάγκη  να

 ΞΑΝΑΔΟΥΜΕ την  αυθεντικότητα  του Ομηρικού λόγου .

Οδυσσέας και Καλυψώ, Beckmann Max, 1943

Οδυσσέας  και  Καλυψώ   Beckmann Max  1943

Αξίζει να «διαβάσουμε»  και εμείς με την σειρά μας  τον  ενδιαφέροντα αυτόν  Πίνακα .

Πληροφοριακά:

Οι  εκδοχές που  «παίζουν»  σχετικά με την  7χρονη  παραμονή του  Ομηρικού

Οδυσσέα  στην  Ω Γ Υ Γ Ι Α , στο νησί της…  νύμφης  ( ή  μάγισσας , ή θεάς) ΚΑΛΥΨΩΣ

είναι  δύο :

1) η πρώτη είναι αυτή που θέλει τον Οδυσσέα  αιχμάλωτο της θεάς :

Ο Οδυσσέας δηλαδή  έμενε μαζί της , ΠΑΡΑ την θέλησή του .

Αυτή την βολική  εκδοχή  επικαλείται  η Αθηνά , αλλά και ο ίδιος ο Οδυσσέας

( ο μόνος  επιζών ! )  …απολογούμενος  ( κατά το δοκούν) στις πάντα καλοστημένες

“θεατρικές  παραστάσεις”  απολογίας  !

2)Την  δεύτερη εκδοχή θα την δούμε πιο κάτω.

Ο ΟΜΗΡΙΚΟΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ

Ο Οδυσσέας στον Πίνακα αυτόν εμφανίζεται  σαφέστατα  δυσαρεστημένος ,

και εμφανώς αδιάφορος  στα  «χάδια» της  «νύμφης» Καλυψώς .

Τα ίδια αυτά «χάδια» που θα  αναπολήσει  ηδονικά , μόλις 20 ημέρες  μετά ,

στο νησί των  Φαιάκων .

Προς το παρόν όμως , φαίνεται να  αγνοεί  ακόμη και την  παρουσία

της ίδιας της Καλυψώς και της … γύμνιας της !

Ο Καλλιτέχνης  κατάφερε να απεικονίσει  , με αριστοτεχνικό τρόπο,

την  εντύπωση , σε πρώτη ανάγνωση , της  αιχμαλωσίας .

Ως προς αυτό , σημαντικός είναι και ο ρόλος  των άγριων  ζώων- τεράτων , που υπό τον απόλυτο έλεγχο της μάγισσας νύφης , λειτουργούν  ως φύλακες  – φρουροί  του ασίγαστου  πόθου της  για  τον  Οδυσσέα  :

 Το  …άγρυπνο βλέμμα του σαρκοβόρου , δεξιά ,

το  τεράστιο  ερπετό τυλιγμένο μάλιστα στο πόδι ,

 το …. δεινοσαυρικό  πετούμενο με

τα τεράστια  γαμψά νύχια , αριστερά  ,

προδιαγράφουν με σαφήνεια ποιο θα ήταν  το τέλος του  Ομηρικού ήρωα ,

εάν επιχειρούσε είτε να βλάψει την θεά  (1)

είτε να αρνηθεί  κάποια επιθυμία της

( φανταζόμαστε εύκολα  για τι είδους επιθυμία πρόκειται),

είτε , το βασικότερο ,  να προσπαθήσει να αποδράσει !

Μέχρι εδώ ο  Beckmann  Max   καταγράφει τα προφανή της Ομηρικής αφήγησης .

Από  ‘δω  και κάτω  όμως  λειτουργούν  οι  κώδικες της  Εικαστικής  Τέχνης ,

με τους οποίους  ο Καλλιτέχνης  αποκαλύπτει  την  δική του  εκδοχή ,

που συμφωνεί  με αυτήν του  Ομήρου ( 2η  εκδοχή ) :

Ο Ομηρικός  Οδυσσέας  ,δηλαδή ,

θέλει να φύγει  ,  μετά από  7 ( επτά ) ολόκληρα  χρόνια , όχι γιατί

ΤΩΡΑ  το μπορεί , αλλά   « επεί  ουκέτι  ήνδανεν  νύμφη…» ραψ. ε

( Δεν του άρεσε πλέον η Καλυψώ).

Ας δούμε λοιπόν  εν συντομία  τις αισθητικές  επιλογές του  Beckmann  Max :

Ο Καλλιτέχνης κατορθώνει  να αντιστρέψει  την  πρώτη εκδοχή ( του αιχμάλωτου της θεάς ) , με τα ίδια της  τα μοτίβα:

Και πρώτα μια  συνολική αποτίμηση  του εικαστικού συμπλέγματος :

Ο  Ομηρικός ήρωας  δίνει την εντύπωση του ανθρώπου που

γνωρίζει , είναι απόλυτα βέβαιος , ότι όσο  παραμένει  στο νησί ,

ΑΥΤΟΣ είναι  ο ……κυρίαρχος .

Στα επιμέρους  τώρα :

Ο  Οδυσσέας  δεν φαίνεται  καθόλου φοβισμένος .

Δείχνει απόλυτα εξοικειωμένος με το όλο περιβάλλον .

Η άνετη στάση του , η αγνόηση των άγριων τεράτων που τον πολιορκούν  ,

αλλά προπάντων η προκλητική αδιαφορία του για την παρουσία της Καλυψώς ,

η οποία ( παρότι  θεά και μάλιστα  στον χώρο της  ) σχεδόν ικετεύει την…. εύνοια του θνητού εραστή της ….

( Όλα αυτά  ) δείχνουν ότι έχει προηγηθεί   μια μακροχρόνια σχέση αποδοχής  και  συμφιλίωσής του με το  περιβάλλον  της θεάς και  ανταπόκρισής  του στο ερωτικό της πάθος .

ΟΜΩΣ τώρα  ήρθε …ο κορεσμός ! (2)

 Η πανέμορφη νύφη δεν τον συγκινεί πλέον ερωτικά .

Μετά από 7 ( επτά ) χρόνια , για πρώτη φορά αισθάνεται δέσμιος . Η πραγματική αιχμαλωσία του  αρχίζει μόλις τώρα ! Ή μάλλον  θα άρχιζε ….

Γιατί δεν θα κρατήσει  πολύ . (3)

Η …Υψηλή Προστάτιδά του , η θεά Αθηνά , θα δώσει την λύση !

Και ο….. πολύπαθος , ο ….φιλέταιρος , ο ….φιλόπατρις   ( και ό,τι άλλο σχετικό

επινόησε ο Όμηρος , προκειμένου , διαψεύδοντάς  το ,  να ….σαρκάσει τον …ήρωά του)

είναι   σίγουρος γι’ αυτό !

Το ….Βλέμμα του Οδυσσέα , στον  Πίνακα του Γερμανού Ζωγράφου ,

τα λέει όλα.

Συμπερασματικά : Ένα εικαστικό  έργο , που δείχνει ότι ο δημιουργός του

διάβασε σωστά το λογοτεχνικό αριστούργημα

της  Ομηρικής  ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ

Σημειώσεις :

1)στον Όμηρο μπορεί να συμβεί και αυτό : θνητός να βλάψει  κάποιον θεό

( δες τραυματισμό Αφροδίτης).

2) Ο κορεσμός ( κόρος ), είναι θεμελιακός όρος της βιοθεωρίας του Ομήρου.

3) Ο Ομηρικός Οδυσσέας , είναι   «δέσμιος» , μακροχρόνια , ΜΟΝΟ των δικών του

επιλογών .Έτσι τον επινόησε  ο λογοτέχνης  Όμηρος για την οικονομία των έργων του.

 

 

Αναζήτηση:
Αρχείο
Ιούλιος 2018
ΔΤΤΠΠΣΚ
« Ιούν  
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος, πρώην... εκπαιδευτικός. Αποφάσισα να δημιουργήσω την προσωπική μου Ιστοσελίδα, όπου θα καταθέτω, τις απόψεις μου και σύντομα ελπίζω και δικές σας.

Φιλικά, Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

47. 547

© 2018 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP