18
Ιούλ

ιθαγένειες, εθνικότητες. Όταν ο Όμηρος είχε τις λύσεις….!

.

Όταν   ο    Όμηρος   είχε   τις    λύσεις,    3.000   χρόνια  πριν   από   σήμερα.

(Πάντα    σε   απλά  ΑΥΘΕΝΤΙΚΑ    Ελληνικά).

.

.

Η   λέξη    “ιθαγενής”  αναφέρεται   μ ό ν ο   μία   φορά   στον   Όμηρο   ως   “ι θ α ι γενής”  και  είναι,   στην    αρχική-ετυμολογική   σημασία της,  συνώνυμη (!)  της   λέξης   “γνήσιος”.

.

Μέσα   όμως  από   τον   (ίδιο)  Ομηρικό   λόγο  (ί σ ο ν    ιθαιγενέεσιν  ετίμα)   η   λέξη   τελικά    σήμαινε      κάτι       σε       “αναγνώριση  νομιμότητας”   ως   προς   την   πατρική   καταγωγή.

.

Γιατί   “ιθαγενής” (αυτοδίκαια    νόμιμος   υπήκοος)   ήταν    ΚΑΙ  ο   γεννημένος   από   πατέρα  και   μητέρα  ταξικά   ελεύθερους  (ο…   καθαυτό   γνήσιος)  /   “ιθαγενής”   (νόμιμος    κατ’  έγκριση)   ήταν    ΚΑΙ     ο   γεννημένος   από  αγορασμένη   γυναίκα   σκλάβα- παλλακίδα  (νόθος),  με  τον  πατέρα   εννοείται  πάντα   “ελεύθερο”   Έλληνα.

.

Δείτε   με   πόση   αφηγηματική   τεχνική- μαεστρία   κάνει  αυτές    τις    εννοιολογικές   μετακινήσεις  ο    ιδιοφυής    Όμηρος  (πλαστή   ιστορία /  επινόηση   κατάλληλης   λέξης,  ΕΣΤΩ   και   μίας… χρήσης / διαφορετική   συμπεριφορά   γονιών /  νέα- διαφοροποιημένη   νοηματοδότηση  κλπ),  (εάν,   λέω   ξανά  και ξανά,   ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ   σωστά   τον    ΑΛΗΘΙΝΟ,  τον   λογοτέχνη    Όμηρο):

.

“εμέ   δε  τέκεν    μήτηρ   ωνητή   παλλακίς”  (Θα   πει   σε  κάποια  από   τις   πλαστές   ιστορίες   του  ο   Οδυσσέας),   αλλά,  όσο   ζούσε   ο   πατέρας   μου   με…. ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕ    ως    “ί σ ο”, ως   ιθαιγενή….!   Κάτι  που   δεν  θα κάνει   αργότερα   η    μητριά    του,   η   επίσημη   άλοχος=σύζυγος   του   πατέρα  του,  η   οποία   του…. ΑΡΝΕΙΤΑΙ   την    αναγνώριση:

“μ’  έριξαν    στην   κληρονομιά,  η μητριά   μου   και τα… ετεροθαλή   αδέλφια   μου”,  μπορεί    να    παραπονιέται  με το   δίκιο  του    ο  ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ  του   “Οδυσσέας”,   ΑΛΛΑ   ο   Όμηρος    ΠΕΤΥΧΕ      όχι   μόνο   αυτό   που  ήθελε     περί    “ιθαγενείας”,  αλλά    και    πολλά   σημαντικότατα    κοινωνικοπολιτικά,  όπως βλέπουμε   στην   συνέχεια:

.

Δηλαδή  η   έννοια   της    ιθαγένειας    “ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΤΑΙ”  (“εκπίπτει”    έναντι   της   αρχικής   σημασίας  της)    σε    ΤΥΠΙΚΗ  κατά    π α ρ α χ ώ ρ η σ η   νόμιμη    υπηκοότητα  και     αυτό    γίνεται (=το…. προτείνει   ο   Όμηρος)  για    δύο   σημαντικότατους   λόγους:

.

Ο   πρώτος:   ΓΙΑ   να   ΚΑΛΥΨΕΙ  (ανθρωπιστικά)  και   τα    ν ό θ α    παιδιά,      και

.

Ο   δεύτερος:  Να….   δ ι ε υ θ ε τ ή σ ε ι      ένα   εκρηκτικό   εν  δυνάμει    “ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟ”  πρόβλημα   στα  χρόνια   του  Ομήρου,  κατά  τα οποία   και   χωρίς   υπερβολή,   τα  2/3   των   γεννήσεων   προέρχονταν   εκτός   της   επίσημης   συζυγικής  κλίνης

.

“Την   ΕΚΑΒΗ   είχε   γυναίκα  ο   Πρίαμος,  μα  είχε   και… πλήθος   άλλες”  αποκαλύπτει   ο    Όμηρος.   Που   σημαίνει:   περίπου    20   παιδιά   από την   Εκάβη   και  πάνω  από     40   παιδιά   από   το…..  πλήθος   των   άλλων   γυναικών.

.

Μ’ αυτήν   την  σημασία   του    “νόμιμου   υπηκόου   κατά  παραχώρηση”   έφτασε  η   “ιθαγένεια”   και στις   μέρες  μας     και   στο   πολύτιμο  γλωσσικό και   ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ    ΟΡΥΧΕΙΟ      του    Ομήρου   ανιχνεύουμε, για  μια   ακόμη   φορά,   αρχή    και    αιτία.

.

Συμπέρασμα   για   σύντομη   χρηστική    απομνημόνευση:

Βλέπουμε  ότι   ΗΔΗ   από  τον   Όμηρο:

Ως    ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ (άρα    περιορισμένη)   έννοια  η  ιθαγένεια (= κατ’  έγκριση    νομιμότητα,  υπηκοότητα),    διαφοροποιείται   από   την  ΙΣΤΟΡΙΚΑ   σύνθετη, πλατύτερη  και     ΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑΚΑ     διαχρονική   ΕΘΝΙΚΟΤΗΤΑ  (πατρίς   γαία).

.

Υ.Γ    Αργότερα,   από  τον    6ο   αιώνα   και μετά,  στην   αρχαία   ΑΘΗΝΑ,    νέοι  όροι   πέφτουν  στο τραπέζι, ενώ   με   νόμο   του   ΠΕΡΙΚΛΗ,  αυστηροποιούνται   οι   κανόνες   πολιτογράφησης   και    δικαιωμάτων.

.

“Θύματα”   όλων   αυτών,    κατά  κάποιο  τρόπο,   τον   4ο  αιώνα     οι    ρήτορες-πολιτικοί      Δημοσθένης    και    Λυσίας,  παρότι   “μεγάλα   ονόματα”, όπως   θα  λέγαμε   σήμερα, στο   πολιτικό    κατεστημένο   της    Αθήνας.

.

Έχουν    ενδιαφέρον  νομίζω.  Θα τα   δούμε, αλλά    από……    Φθινόπωρο.

 

 

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Δεκέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

87.717

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP