14
Φεβ

Ίδρυση Κράτους και η ανάγκη της νεότερης Κοινής Ελληνικής (β’ μέρος)

 

 

.

Κωστής   Παλαμάς:  Η    “απάντηση”   στο   δίλημμα…..    διγλωσσίας,  με   την   γέννηση   του   Ελληνικού   Κράτους:

.

(από   το   διαδίκτυο):

ΑΝΑΒΑΠΤΙΣΗ στο αρχαίο μεγαλείο,  μέσα  από…   την καθαρεύουσα;     Ή….

.

…ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ του λαού μέσα από μιαν εθνική γλώσσα, τη δημοτική;

.

Ίδρυση Κράτους και η ανάγκη της νεότερης Κοινής ομοιογενούς  Ελληνικής (β’ μέρος)
.

Πλουσιότατη η γλωσσική κληρονομιά των Ελλήνων. Η πλουσιότερη ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ.
Σκοντάψαμε στην… διαχείριση.
.
Το θέμα Κοινή γλώσσα ήταν το ζήτημα που προέκυψε ήδη αρκετά νωρίς,
“ενόψει” ακόμη του Αγώνα της Ανεξαρτησίας και της ΙΔΡΥΣΗΣ Ελληνικού Κράτους.
.
Τότε που τα “οία έδει”   μιας…. “ιδανικής Πολιτείας”   των προεπαναστατικών οραμάτων
ΠΡΕΠΕΙ να γίνουν… συγκεκριμένα…..”οία δει”, όταν  ένα  ομοιογενές Έθνος    αποκτήσει
Κρατική Οντότητα.
.
H γλώσσα δεν είναι μόνο “ψυχή- σκέψη”, ένα…. εσώτερο γεγονός,    αλλά πρέπει   να λειτουργεί και ως “εργαλείο- μέσο”(!!!) ΔΡΑΣΗΣ και άμεσης /  “γήινης” (!) ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ   και   επιβίωσης    σε πολλά πεδία,  προσωπικό / κοινωνικό / επαγγελματικό.

.

( έτσι   ενδεικτικά,  η  βαρύτητα    τεχνικής   Εκπαίδευσης  επί   Καποδίστρια.   Άλλωστε   και   ΣΗΜΕΡΑ    το   μεγαλύτερο   μέρος   του   λεξιλογίου  μας     είναι….   τεχνοκρατούμενο).

.

Δείτε   τον  Όμηρο,  τον   γενάρχη  του   Ελληνικού  Πολιτισμού:    “Δίπλα”   στο   κορυφαίο    αξιακό   λ.χ  “εις   οιωνός  άριστος…..”,  περιγράφει   με   απίστευτη   λεπτομέρεια    και    σεβασμό   την   απλή    καθημερινότητα  του   ανθρώπου.

.

Τα…… “ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ”.
.
ΤΟ    ΣΩΣΤΟ   της… υπόθεσης:
.
Το τυπικό της αρχαίας Αττικής διαλέκτου ως ΚΟΙΝΟ σημείο Αναφοράς,
(μέσα στην πολυτυπία των Ελληνικών Διαλέκτων, όπως είδαμε στο α’ μέρος)
και ως μία ΑΣΦΑΛΗΣ Αφετηρία Κοινών   λεκτικών-γλωσσικών τύπων……
ήταν μία σωστή καταρχήν σκέψη και επιλογή (!).

.

Κριτήριο, πέραν   της   μοναδικά  δομημένης  Αττικής  (το  καλό  να λέγεται), βεβαίως   και   τα   αθάνατα  έργα   της   αρχαιοελληνικής   Γραμματείας, στην   συγκεκριμένη   διάλεκτο.
.
Το ΛΑΘΟΣ της υπόθεσης:
.
Τα….. “αρχαία”  από “ζείδωρο” μέσο γλωσσικής διδασκαλίας, έγιναν
εμμονικός ΑΥΤΟΣΚΟΠΟΣ. Εξειδικευμένη διδασκαλία στις…. εσχατιές (!)
της Γραμματικής και του Συντακτικού τους
.

Η γνωστή γραμματικο- συντακτική υπερβολή δεκάδων ΚΑΝΟΝΩΝ
για παρωχημένους τύπους    και     συντακτικό   χαρακτηρισμό / λ.χ τα….. εις -μι ρήματα / “πας,  άπας,  άκρος,   μέσος…” / “παρεληλακώς- παρεληλακυία- παρεληλακός” κλπ  (τ’ αναφέρω έτσι τυχαία),   ονομάσθηκε….  “διδασκαλία   Ελληνικής  γλώσσας”.
.
ΔΕΝ διδασκόμασταν την ενιαία Ελληνική γλώσσα, διά μέσου (!) (ΚΑΙ) των Αρχαίων  και της   φυσικής   της   “συνέχειας”,  της   Κοινής   Αλεξανδρινής.

.
“Μαθαίναμε” (έτσι…. νομίζαμε) αυτά καθεαυτά αρχαία Ελληνικά,  με   το   γνωστό   επιχείρημα   “περί   της  μοναδικής   γλωσσικής   (αυτ)αξίας   των   αρχαίων   Ελληνικών”.

.

Πέρασαν   μάλιστα  στην   μαθητική   γλώσσα   και   συνείδηση   ως   “αυτόνομο”  μάθημα:  “Την   2η   ώρα  έχουμε… ΑΡΧΑΙΑ”  (άμα    ήρι    αρχομένω….).
.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ:
Δημοτικά Γυμνάσια Λύκεια να λειτουργούν για τα Ελληνόπουλα
ως εξειδικευμένα (!) τμήματα προετοιμασίας   “υποψηφίων”  για τις Φιλοσοφικές Σχολές.

.

Κλείνοντας   το   β’ μέρος:

Τα  σχολικά   βιώματά  μας   κοινά.   Ο    καθένας  ας  δώσει    το   δικό  του    (θετικό  ή   αρνητικό)   πρόσημο  στην    σχολική  γλωσσική   του   παιδεία.

.

ακολουθεί   σύντομο   γ’   μέρος

 

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

85.373

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP