18
Οκτ

Οδυσσέας και Καλυψώ Beckmann Max (1943)

(Odysseus and Calypso , paiting by Berckmann Max)

Το  τελευταίο  ταγκό  στην ….Ωγυγία   ( δεύτερο- τελευταίο- μέρος )

Ο  Ομηρικός Οδυσσέας  κατάφερε τελικά να αποδράσει από την  ….Ω Γ Υ Γ Ι Α !

Το  ζητούμενο τώρα  είναι  να  ….δραπετεύσει   ΚΑΙ  ο  Δημιουργός του  , ο Όμηρος

από το …..τριτοκοσμικό  νησί της ….. «Ο Μ Φ Α Λ Ο Σ Κ Ο Π Ι Α Σ»  ,

ένα  νησί περίκλειστο από την  απέραντη θάλασσα  των….αναμασούμενων  «διδακτορικών»  και  ενός ….ξεχειλωμένου λόγου  , που  πελαγοδρομεί   γεμίζοντας  ατέλειωτες σελίδες   με ανούσιους   «ψιλούς και  ευγενείς  λόγους»

ΑΛΛΑ :

Ένας  πολυσήμαντος Πίνακας  , που «διαβάζει»  με αισθαντικότητα  , ένα από τα

διφορούμενα  «ΣΗΜΕΙΑ»  της   «ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ», αποκαλύπτει  την  ανάγκη  να

 ΞΑΝΑΔΟΥΜΕ την  αυθεντικότητα  του Ομηρικού λόγου .

Οδυσσέας και Καλυψώ, Beckmann Max, 1943

Οδυσσέας  και  Καλυψώ   Beckmann Max  1943

Αξίζει να «διαβάσουμε»  και εμείς με την σειρά μας  τον  ενδιαφέροντα αυτόν  Πίνακα .

Πληροφοριακά:

Οι  εκδοχές που  «παίζουν»  σχετικά με την  7χρονη  παραμονή του  Ομηρικού

Οδυσσέα  στην  Ω Γ Υ Γ Ι Α , στο νησί της…  νύμφης  ( ή  μάγισσας , ή θεάς) ΚΑΛΥΨΩΣ

είναι  δύο :

1) η πρώτη είναι αυτή που θέλει τον Οδυσσέα  αιχμάλωτο της θεάς :

Ο Οδυσσέας δηλαδή  έμενε μαζί της , ΠΑΡΑ την θέλησή του .

Αυτή την βολική  εκδοχή  επικαλείται  η Αθηνά , αλλά και ο ίδιος ο Οδυσσέας

( ο μόνος  επιζών ! )  …απολογούμενος  ( κατά το δοκούν) στις πάντα καλοστημένες

“θεατρικές  παραστάσεις”  απολογίας  !

2)Την  δεύτερη εκδοχή θα την δούμε πιο κάτω.

Ο ΟΜΗΡΙΚΟΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ

Ο Οδυσσέας στον Πίνακα αυτόν εμφανίζεται  σαφέστατα  δυσαρεστημένος ,

και εμφανώς αδιάφορος  στα  «χάδια» της  «νύμφης» Καλυψώς .

Τα ίδια αυτά «χάδια» που θα  αναπολήσει  ηδονικά , μόλις 20 ημέρες  μετά ,

στο νησί των  Φαιάκων .

Προς το παρόν όμως , φαίνεται να  αγνοεί  ακόμη και την  παρουσία

της ίδιας της Καλυψώς και της … γύμνιας της !

Ο Καλλιτέχνης  κατάφερε να απεικονίσει  , με αριστοτεχνικό τρόπο,

την  εντύπωση , σε πρώτη ανάγνωση , της  αιχμαλωσίας .

Ως προς αυτό , σημαντικός είναι και ο ρόλος  των άγριων  ζώων- τεράτων , που υπό τον απόλυτο έλεγχο της μάγισσας νύφης , λειτουργούν  ως φύλακες  – φρουροί  του ασίγαστου  πόθου της  για  τον  Οδυσσέα  :

 Το  …άγρυπνο βλέμμα του σαρκοβόρου , δεξιά ,

το  τεράστιο  ερπετό τυλιγμένο μάλιστα στο πόδι ,

 το …. δεινοσαυρικό  πετούμενο με

τα τεράστια  γαμψά νύχια , αριστερά  ,

προδιαγράφουν με σαφήνεια ποιο θα ήταν  το τέλος του  Ομηρικού ήρωα ,

εάν επιχειρούσε είτε να βλάψει την θεά  (1)

είτε να αρνηθεί  κάποια επιθυμία της

( φανταζόμαστε εύκολα  για τι είδους επιθυμία πρόκειται),

είτε , το βασικότερο ,  να προσπαθήσει να αποδράσει !

Μέχρι εδώ ο  Beckmann  Max   καταγράφει τα προφανή της Ομηρικής αφήγησης .

Από  ‘δω  και κάτω  όμως  λειτουργούν  οι  κώδικες της  Εικαστικής  Τέχνης ,

με τους οποίους  ο Καλλιτέχνης  αποκαλύπτει  την  δική του  εκδοχή ,

που συμφωνεί  με αυτήν του  Ομήρου ( 2η  εκδοχή ) :

Ο Ομηρικός  Οδυσσέας  ,δηλαδή ,

θέλει να φύγει  ,  μετά από  7 ( επτά ) ολόκληρα  χρόνια , όχι γιατί

ΤΩΡΑ  το μπορεί , αλλά   « επεί  ουκέτι  ήνδανεν  νύμφη…» ραψ. ε

( Δεν του άρεσε πλέον η Καλυψώ).

Ας δούμε λοιπόν  εν συντομία  τις αισθητικές  επιλογές του  Beckmann  Max :

Ο Καλλιτέχνης κατορθώνει  να αντιστρέψει  την  πρώτη εκδοχή ( του αιχμάλωτου της θεάς ) , με τα ίδια της  τα μοτίβα:

Και πρώτα μια  συνολική αποτίμηση  του εικαστικού συμπλέγματος :

Ο  Ομηρικός ήρωας  δίνει την εντύπωση του ανθρώπου που

γνωρίζει , είναι απόλυτα βέβαιος , ότι όσο  παραμένει  στο νησί ,

ΑΥΤΟΣ είναι  ο ……κυρίαρχος .

Στα επιμέρους  τώρα :

Ο  Οδυσσέας  δεν φαίνεται  καθόλου φοβισμένος .

Δείχνει απόλυτα εξοικειωμένος με το όλο περιβάλλον .

Η άνετη στάση του , η αγνόηση των άγριων τεράτων που τον πολιορκούν  ,

αλλά προπάντων η προκλητική αδιαφορία του για την παρουσία της Καλυψώς ,

η οποία ( παρότι  θεά και μάλιστα  στον χώρο της  ) σχεδόν ικετεύει την…. εύνοια του θνητού εραστή της ….

( Όλα αυτά  ) δείχνουν ότι έχει προηγηθεί   μια μακροχρόνια σχέση αποδοχής  και  συμφιλίωσής του με το  περιβάλλον  της θεάς και  ανταπόκρισής  του στο ερωτικό της πάθος .

ΟΜΩΣ τώρα  ήρθε …ο κορεσμός ! (2)

 Η πανέμορφη νύφη δεν τον συγκινεί πλέον ερωτικά .

Μετά από 7 ( επτά ) χρόνια , για πρώτη φορά αισθάνεται δέσμιος . Η πραγματική αιχμαλωσία του  αρχίζει μόλις τώρα ! Ή μάλλον  θα άρχιζε ….

Γιατί δεν θα κρατήσει  πολύ . (3)

Η …Υψηλή Προστάτιδά του , η θεά Αθηνά , θα δώσει την λύση !

Και ο….. πολύπαθος , ο ….φιλέταιρος , ο ….φιλόπατρις   ( και ό,τι άλλο σχετικό

επινόησε ο Όμηρος , προκειμένου , διαψεύδοντάς  το ,  να ….σαρκάσει τον …ήρωά του)

είναι   σίγουρος γι’ αυτό !

Το ….Βλέμμα του Οδυσσέα , στον  Πίνακα του Γερμανού Ζωγράφου ,

τα λέει όλα.

Συμπερασματικά : Ένα εικαστικό  έργο , που δείχνει ότι ο δημιουργός του

διάβασε σωστά το λογοτεχνικό αριστούργημα

της  Ομηρικής  ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ

Σημειώσεις :

1)στον Όμηρο μπορεί να συμβεί και αυτό : θνητός να βλάψει  κάποιον θεό

( δες τραυματισμό Αφροδίτης).

2) Ο κορεσμός ( κόρος ), είναι θεμελιακός όρος της βιοθεωρίας του Ομήρου.

3) Ο Ομηρικός Οδυσσέας , είναι   «δέσμιος» , μακροχρόνια , ΜΟΝΟ των δικών του

επιλογών .Έτσι τον επινόησε  ο λογοτέχνης  Όμηρος για την οικονομία των έργων του.

 

 

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

81.780

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP