22
Απρ

Η λίστα των ερωτικών του Ομήρου (Greek Mythology: list of love of the Homer Iliad and the Odyssey)

….Homer fought, a system that wanted morally accountable
only woman. The men were considered, a priori, innocent….

Ο Όμηρος  πολέμησε ένα σύστημα που ήθελε ηθικά ΥΠΟΛΟΓΗ μόνο την ΓΥΝΑΙΚΑ ! Οι άνδρες, a priori, νοούνταν …ΑΘΩΟΙ…”!!!

Ο Δίας , στην εικόνα , φαίνεται να μην έχει μάτια και….χέρια , παρά μόνον για την   Ήρα …..Τα αφροδισιακά- διεγερτικά , που του έδωσε η Ήρα  (φυσικά όλα …γνήσια , κυριολεκτικά ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ απο την …ίδια την ΑΦΡΟΔΙΤΗ  και όχι ….γενόσημα) έκαναν καλά την δουλειά τους (ΙΛ. ραψ Ξ)

Είπαμε ήδη , ότι ο Όμηρος “κληρονομώντας”  μια χαοτική Μυθολογία , χαρακτηριστικό της οποίας ήταν η βία , η αγριότητα και  ερωτικός πρωτογονισμός , ήταν αναγκασμένος (!) να …επιλέξει την ανθρώπινη σεξουαλικότητα  ΩΣ  ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΗ ΒΑΣΗ   των Έργων του!

( θα δούμε θέματα όπως : ερωτική φιλοξενία , το γυμνό στον Όμηρο , πώς εννοεί το παράνομο σεξ ο Όμηρος, απροσδόκητο και ευκαιριακό σεξ , ο φόβος ευνουχισμού στον Όμηρο, η συζυγική απιστία = μοιχεία , ερωτικά αφροδισιακά, οι προγαμιαίες σχέσεις , Γιατί στοματική και όχι σωματική η πρόκληση των Σειρήνων, ο παρθενικός υμένας , η ομοφυλοφιλία στον Όμηρο , οι φαντασιώσεις ….και άλλα ,

ΜΕΣΩ των οποίων ο καινοτόμος-επαναστάτης (κατά τον  Κορδάτο)  ΟΜΗΡΟΣ, ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΕΙ το  ΟΡΑΜΑ του , για την ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ του ανθρώπου   (“ανοίγει τον δρόμο  στην  ΔΥΤΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΙΑ….”  σύμφωνα με τον  Albin Lesky)


 Κ υ ρ ί ω ς  θ έ μ α :

(αρχίζουμε με τον  … “συζυγικό έρωτα” , όπως ο Όμηρος τον πραγματεύεται .

Φυσικά επιλέγουμε  Οδυσσέα – Πηνελόπη .

Μια απλή έστω ανάγνωση των  όσων ακολουθούν , είμαι βέβαιος ότι , ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ, ως  αρχή, θα μας … προβληματίσει …)

Η Πηνελόπη θρηνεί κρατώντας το τόξο του Οδυσσέα
Angelica Kauffmann (1741 – 1807)
1779  Wolverhampton Art Gallery (από το Διαδίκτυο)

Η Εικόνα  μιας  ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΗΣ  γυναίκας , που τόσο αριστουργηματικά  ΦΙΛΟΤΕΧΝΕΙ  και “περιφέρει” ο ιδιοφυής δημιουργός της , σε ένα ολόκληρο έργο  12.000 στίχων !   

(Λίγο πιο κάτω, ΣΥΖΥΓΟΣ και ΓΙΟΣ  θα …λιθοβολήσουν το ανθρώπινο δικαίωμα της ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ να είναι , τουλάχιστον, επιφυλακτική…..)!!!

  Συνοπτικά  λοιπόν  η ανθρώπινη σεξουαλικότητα  , ο  ερωτισμός  στον Όμηρο δίνεται με :

Το σεξ στο σπίτι : η προνομία των αρσενικών . Στην διάθεσή τους , η σύζυγος και οι σκλάβες (υπηρέτριες – παλλακίδες) .Το ΜΟΝΑΔΙΚΟ … “μυστικό” αυτής της συμβίωσης ΗΤΑΝ   να   μην δείχνει  ο  σύζυγος ότι παραμελεί  την  επίσημη (νόμιμη) γυναίκα του , από υπερβολική εύνοια , ερωτική ή σεξουαλική  , για κάποια άλλη απλή  άλοχο (σύζυγο , χωρίς στεφάνι) , έστω και  σκλάβα ( δες σχετ. ιστορία του Φοίνικα  . ΙΛ. ραψ. Ι ή και Κασσάνδρα -Αγαμέμνονα  ΙΛ. ραψ.Α και ΟΔ. ραψ.λ) .  Η εκδοχή αυτή του σεξ αποκαλύπτει  την ανδροκρατούμενη, τυπικά  τουλάχιστον, Ομηρική εποχή.

Σημείωση : Στον Όμηρο , ΜΙΑ μόνο είναι  η ΕΠΙΣΗΜΗ  σύζυγος ( μνηστή ή κουριδίη άλοχος-άκοιτις  = με στεφάνι). Όλες οι άλλες  , ήταν …απλώς σύζυγοι ( άλοχοι).  ΟΛΕΣ οι σύζυγοι , η επίσημη και οι…απλές , ήταν ΝΟΜΙΜΕΣ ! ( παράδειγμα : Ο Πρίαμος είχε την ΕΚΑΒΗ , επίσημη σύζυγο …”μα είχε και…πλήθος (!) άλλες” .Και  όλες νόμιμες , από τις οποίες απέκτησε  50 (πενήντα) παιδιά: 19  γνήσια (από την Εκάβη) και 31 “νόθα”  (Για το θέμα αυτό δες  σχετικό άρθρο μου εδώ : “Νόθα , Γνήσια παιδιά , Παλλακίδες…”)

Αυτήν την νοοτροπία  ΚΑΤΑΓΓΕΛΕΙ   ο  Όμηρος , με τόλμη και επινοητικότητα  και προχωράει ακόμη  τολμηρότερα : Προστατεύει την  ΓΥΝΑΙΚΑ , τον άνθρωπο  Πηνελόπη ΥΠΟΝΟΜΕΥΟΝΤΑΣ(1) ο ίδιος την…..παροιμιώδη , πλήν απαξιωτική,  ΑΦΟΣΙΩΣΗ  της . Μια  από τις πιο ευφυείς ΕΙΡΩΝΕΙΕΣ του Ποιητή .

Εικόνα : Ο Δίας κυνηγάει την …..Αίγινα , προφανώς όχι για να της δώσει…μύγδαλα! Άλλωστε , όπως βλέπουμε , δεν φοράει …κάπα.

Από τις εύλογες ζήλειες της Ήρας , μέχρι την ακραία αντίδραση …της μητέρας του Φοίνικα …. Ο Όμηρος δείχνει ότι η γυναικεία ψυχολογία ήταν πάντα η  ίδια ….

Είχε βέβαια η επίσημη (νόμιμη , όπως κακώς λέγεται) σύζυγος την τιμή και τα …οφίκια  της  ….πρώτης κυρίας  του σπιτιού ( θα μιλήσουμε γι’αυτά ), αλλά σε όλα τα άλλα , κυριολεκτικά,   ως  ΓΥΝΑΙΚΑ , ως ΘΗΛΥΚΟ,  ως ΕΡΩΜΕΝΗ  , απαξιωνόταν ….βιώνοντας την έμμεση απόρριψη και ένα είδος  ψυχολογικού  “βιασμού”  από τον σύζυγο- αφέντη. Κι αυτό την θλιβει απέραντα!

Στην  εικόνα :  ο Δίας με την Λήδα . Πού είναι ο Δίας ;

Πολύ γρήγορα  η …ζωόφιλη Λήδα, διαπίστωσε  ΠΟΙΟΣ  ήταν και Τί ήθελε  ο… παθιάρης  και …. τόσο μάστορας, όπως φαίνεται και στην εικόνα , ΚΥΚΝΟΣ, που με τόση λαχτάρα, πλην όμως εντελώς ανυποψίαστη, πήρε στην  αγκάλη της!

 

Μια εξ αντιθέτου περίπτωση , που επιβεβαιώνει τα παραπάνω :

Ο Λαέρτης είχε και την δυνατότητα και το …νόμιμο ΔΙΚΑΙΩΜΑ να συνευρεθεί με την αισθησιακή  έφηβη- σκλάβα  ΕΥΡΥΚΛΕΙΑ . Όμως  θα μείνει πιστός στην γυναίκα του  Αντίκλεια, επειδή δεν θέλει να την ΠΛΗΓΩΣΕΙ : “που κόρη την αγόρασε (την Ευρύκλεια) πρωτόχνουδη, ο Λαέρτης, μα δεν την πλάγιασε ποτέ , μην του θυμώσει εκείνη” . (ΟΔ. ραψ. α). (Η δραματουργική αξιοποίηση της  …εγκράτειας του Λαέρτη, θα αναφερθεί σε άρθρο ξεχωριστό ….)

Με άλλα λόγια ο Ποιητής  στοχεύει στην αξιοπρέπεια  μιας σχέσης , μέσα από την ισότητα υποχρεώσεων και δικαιωμάτων . Οι όροι της σχέσης αυτής , στην περίπτωση  Οδυσσέα – Πηνελόπης , είναι άκρως ασύμμετροι : Αυτό ακριβώς επινοεί  ο  Όμηρος και ΜΕΣΩ (ΚΑΙ) αυτού καταγγέλει  την  γενικότερη απαξίωση  της  Γυναίκας στην εποχή του.

Γι’ αυτό  και η …αντίστιξη:

Ελένη: Ωραία και ….άνετη! Έκανε τον Παρη ….κιθαρίστα!!!

Ευφυώς ο Ποιητής , παρουσιάζει το διαφορετικό  από τα  ισχύοντα,την καινοτόμα δική του πρόταση δηλαδή , ως  προσωπική επιλογή … “κάποιων” χαρακτήρων του ( λ.χ  ως επιλογή του Λαέρτη. Όχι, ως γενικότερη-ισχύουσα κατάσταση) . Έτσι αποφεύγει την ….λογοκρισία των ισχυρών αρχόντων-ακροατών , και την κατηγορία ότι,  με τις διαφορετικές του προτάσεις, ΑΠΕΙΛΕΙ το (τότε) ισχύον ΣΥΣΤΗΜΑ , που ήθελε την γυναίκα …..πιστή και αφοσιωμένη, ανεξάρτητα από την συμπεριφορά του άνδρα .

Ένα σύστημα που ήθελε ηθικά ΥΠΟΛΟΓΗ μόνο την ΓΥΝΑΙΚΑ !

Ο (κύδιστος) ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑΣ λ.χ  δικαιούται  …δια να  ΥΒΡΙΖΕΙ το….άπιστον γένος των Γυναικών , δεν δικαιούται  όμως να μιλήσει…αναλόγως  και η ….”απιστη σκύλα”(κυνώπις) ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ! (ΟΔ. ραψ.  λ) .

ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΟ : Αντίθετα, επιτρέπονταν οι ….ύβρεις από ….γυναίκα ,  εναντίον όμως …άλλης γυναίκας!!!   Οι άνδρες, a priori, νοούνταν …ΑΘΩΟΙ!!! (Ο αγώνας του Ομήρου, ήταν πράγματι πολυμέτωπος:  ΟΧΙ μόνο  απέναντι σε ένα … ετερόκλητο χαοτικό υλικό, αλλά και απέναντι σε προκαταλήψεις και στερεότυπα αιώνων).

Το   “ΧΙΟΥΜΟΡ”  είναι πλέον η μόνη διέξοδος.

Ο Όμηρος…..  “κλέβει” λίγο από το χιούμορ του  ΘΕΡΣΙΤΗ ή ίσως από το χιούμορ του ΔΗΜΟΔΟΚΟΥ ή ίσως κι  από το χιούμορ της ΕΛΕΝΗΣ….

ΟΔΥΣΣΕΑΣ :  Μα , να μη μπορεί να λείψει κάποιος …ούτε  20  χρόνια από το σπίτι του !!!

Το ΟΜΗΡΙΚΟ όμως ΧΙΟΥΜΟΡ , φτάνει στο  ζενιθ , όταν ο …πολύπαθος , στα διάφορα…..εξωτικά νησιά , απαιτεί να μάθει “Ποιος …ΑΝΗΘΙΚΟΣ  (!) τόλμησε να ….μετακινήσει το … “συζυγικό”  μου  κρεβάτι (ΟΔ. ραψ.  ψ) ,

ενώ την ίδια στιγμή  ο  σύζυγος ( Οδυσσέας ) , ο γιος (Τηλέμαχος) και οι …Ιθακήσιοι  ΣΤΟΛΙΖΟΥΝ   την  δύστυχη  (!) Πηνελόπη , με  ό,τι απαξιωτικό υπήρχε …πρόχειρο (ΟΔ. ραψ. ψ) :

δύσμητερ(άθλια μητέρα) , σοι κραδίη εστί λίθοιο , απηνέα θυμόν έχεις (κακόψυχη) , σχετλίη (άσπλαχνη , που δεν …περίμενες τον άνδρα σου), δαιμονίη γύναι (παράξενη γυναίκα), κηρ ατέραμνον έχουσα (σκληρόκαρδη)!

(όπως σημειώνει ο Ι. Κακριδής , κάποιες φορές είναι βέβαιο ότι  θα…γελούσε, απολαμβάνοντας   την αναγκαία ειρωνεία του λόγου του και ο ίδιος ο Ποιητής).

Η ΤΕΛΙΚΗ όμως  εικόνα της  ΟΜΗΡΙΚΗΣ(!!!) Πηνελόπης , του ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ(!!!)  “Πηνελόπη”, που ΦΙΛΟΤΕΧΝΕΙ ο Όμηρος , είναι αρχέτυπο αισθαντικότητας  και   βαθιάς γνώσης της ανθρώπινης  ψυχολογίας . Εδώ ειδικότερα του ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ  Ψυχισμού .

Ο Ποιητής  θέτει τα  ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ . Όμως :

Ακόμη  ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ,  δυστυχώς , αρνούμαστε να καταλάβουμε τον ….ΟΜΗΡΟ : Όπως χειροκροτούμε την άγρια σφαγή των ….ανήθικων  υπηρετριών (ΟΔ. ραψ. χ) , το ίδιο ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΟΥΜΕ  και την ….πιστή  και αφοσιωμένη  Πηνελόπη .Στην ουσία  ΠΑΓΙΔΕΥΟΥΜΕ  μια ελεύθερη  οντότητα  σε  ένα ή πολλά στερεότυπα , λειτουργώντας ουσιαστικά με την λογική του ανδρικού αυταρχισμού , αυτόν που ακριβώς  ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΙ  ΚΑΙ  με όλους τους τρόπους ….ΥΠΟΝΟΜΕΥΕΙ !!!  ο    επαναστάτης  Ποιητής .

Εμείς , ΑΝΤΙΘΕΤΑ ,περιχαρείς , προβάλλουμε το … ανά τους αιώνας  ΠΡΟΤΥΠΟΝ  της  πιστής  και αφοσιωμένης  συζύγου , ως συνώνυμο της Πηνελόπης  !  Τα  “ΤΟΤΕ” ισχύοντα, φαίνεται να είναι και  “ΣΗΜΕΡΟΝ” ισχύοντα !

Σημείωση  1 : Ακολουθεί ξεχωριστό άρθρο για το πώς ο Όμηρος υπονομεύει την “αφοσίωση” της Πηνελόπης , για να στηρίξει την ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ της Γυναίκας!

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

82.006

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP