
Ο ΟΜΗΡΟΣ έκανε ΔΙΑΣΗΜΟ τον ΤΡΩΙΚΟ πόλεμο και προπάντων ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ έμβλημα ΠΑΙΔΕΙΑΣ. Ως προς τους…”φταίχτες”, ας δούμε σύντομα και απλά, τις απόψεις. ΠΟΛΥ χρήσιμο το ΒΙΝΤΕΟ. Άλλωστε Τρωικός χωρίς Ελένη δεν…γίνεται.
.
Σύμφωνα με τον ΜΥΘΟ (Μυθολογία):
.
σε διαδοχικές εκδοχές, με τελικό…πόρισμα: “Μάλλον Έφταιγαν οι Τρώες”,
Κύρια εκδοχή του Μύθου: Η απαγωγή (“αρπαγή”) της Ελένης από τον Πάρη.
.
Ξεκίνησε ως “Θεϊκή οργή”. Η θεά Έριδα που δεν πήρε “προσκλητήριο” για τον
Γάμο του Πηλεα και της Θέτιδας και
.
Το “μήλο της έριδας” στα Θεϊκά Καλλιστεία, που δόθηκε από τον κριτή
Τρώα ΠΑΡΗ στην ΑΦΡΟΔΙΤΗ (και όχι στην ΑΘΗΝΑ ή την ΗΡΑ), με “έπαθλο”
την Ωραία ΕΛΕΝΗ, την οποία και ΕΡΩΤΕΥΤΗΚΕ σε μια επίσκεψή του στην ΣΠΑΡΤΗ.
.
Ως προς τον ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ χαρακτήρα του ΤΡΩΙΚΟΥ, “φταίνε”
.
Τα παντρολογήματα της ΕΛΕΝΗΣ, οι δεκάδες “μνηστήρες” από όλη την Ελλάδα,
η ΕΝΟΡΚΗ ΔΕΣΜΕΥΣή τους ότι θα βοηθήσουν (συνδράμουν) όλοι οι “μνηστήρες
τον όποιο “τυχερό”, σε περίπτωση ανάγκης. Τελικός κερδισμένος ήταν ο
ο καλόκαρδος πλην…”αφελής” ΜΕΝΕΛΑΟΣ.
.
Οι ερωτευμένοι, Πάρης και η Ελένη, εκμεταλλευόμενοι την απουσία του Σπαρτιάτη
βασιλιά, αφού άδειασαν, κοινώς έκαναν “καλοκαιρινό” το Παλάτι στην ΣΠΑΡΤΗ,
.
και το πρώτο τους ΣΕΞ, λίγο πιο κάτω, στην ΚΡΑΝάΗ, καθώς και ένα “κάτι”
σαν Ταξίδι του ΜΕΛΙΤΟΣ στην Μέση Ανατολή, Αίγυπτο κλπ, έφθασαν στην ΤΡΟΙΑ.
.
ΕΚΕΙ τους βρίσκει ο Όμηρος (O m i r o s), που κάνει κάποιες ελάχιστες
ευκαιριακές αναφορές,
στην ΠΡΩΤΗ (αποτυχημένη) εκστρατεία των Ελλήνων.
.
Η ΔΕΥΤΕΡΗ εκστρατεία, 8 χρόνια ΑΡΓΟΤΕΡΑ, είναι αυτή που οδήγησε στον γνωστό
“ΤΡΩΙΚΟ ΠΟΛΕΜΟ”, την ΙΛΙΑΔΑ και την ΟΔΥΣΣΕΙΑ.
.
Η άποψη του ΟΜΗΡΟΥ:
.
“Φταίνε και οι δύο αντίπαλοι (ΤΡΩΕΣ και οι ΑΧΑΙΟΙ),
ΙΣΩΣ…. περισσότερο οι ΤΡΩΕΣ, Γιατί….
.
…ΕΝΩ μπορούσαν, είχαν την ευκαιρία, να σταματήσουν τον πόλεμο,
ΧΩΡΙΣ να καταστραφεί η ΤΡΟΙΑ, δεν το έκαναν
(Παρασπονδία- επιορκία στην ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ Μενελάου-Πάρη / απερισκεψία του
ΠΡΙΑΜΟΥ στις λογικές υποδείξεις των συμβούλων του κλπ)
.
Ως προς την Διαχρονική ΔΙΑΣΗΜΟΤΗΤΑ-πρωτιά (best seller) του ΤΡΩΙΚΟΥ Πολέμου
(Ο Θουκυδίδης εν μέρει διαφωνεί- δες παρακάτω), “φταίει”
.
Η ιδιοφυής ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ= ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΣ “μετασχηματισμός” του Τρωικού
(Σχέδιο-δομή, ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ καινοτομίες, Χαρακτήρες,
Ρεαλισμός, Ποιότητα-Αισθητική ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗΣ Γλώσσας-λόγου, Επινοήσεις,
ΟΡΑΜΑΤΙΚΟ-Ιδεολογικό περιεχόμενο) από τον ΈΛΛΗΝΑ ΠΟΙΗΤΗ.
.
Σ Η Μ Ε Ι Ω Σ Η:
Να ξεκαθαρίσουμε ΟΜΩΣ από την αρχή (κατά την προσωπική μου άποψη
είναι και το ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ): Τον ΌΜΗΡΟ στην τελική, ποσώς τον ενδιέφερε
ποιος “έφταιξε”.
.
Ο ΤΡΩΙΚΟΣ πόλεμος και η χαοτική Μυθολογία του, περίπου 500 χρόνια ΠΡΙΝ τον Όμηρο,
ΉΤΑΝ ιδανική “πρώτη ύλη” για τα ΕΠΗ (ΙΛΙΑΔΑ, ΟΔΥΣΣΕΙΑ), ΟΧΙ όμως ως απλή
αναπαραγωγή.
.
Ο ΙΔΙΟΦΥΗΣ Ελληνας ΠΟΙΗΤΗΣ Ηθελε να ΔΩΣΕΙ στην ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ,
μια “μελέτη”, μια “σπουδή”
πάνω στην ΑΛΥΤΗ μέχρι και σήμερα “ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΑ του ΠΟΛΕΜΟΥ”, σε
ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ με την ΑΓΡΙΟΤΗΤΑ και την γενικότερη αλλαγή
της “Ανθρώπινης” ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ, στην διάρκεια ενός Πολέμου.
.
ΧΩΡΙΣ συγχρόνως να στερεί από τον ΑΚΡΟΑΤΗ την αυθεντική ΓΟΗΤΕΙΑ της ΛΑΪΚΗΣ
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ αφήγησης.
.
Κατά συνέπεια ο ΌΜΗΡΟΣ δεν παίρνει ΣΑΦΗ θέση υπέρ του ενός ή του άλλου.
Σημείωση: Κάτι που δημιούργησε ΔΗΘΕΝ ερωτήματα,
προβληματισμό σε ορισμένους Ομηριστές. (Τόσο…κατάλαβαν τον Όμηρο).
.
ΥΙΟΘΕΤΕΙ βεβαίως (δεν μπορούσε να κάνει και αλλιώς) από τον
ΜΥΘΟ…. στοιχεία ευθύνης των ΤΡΩΩΝ.
.
Αφήνει όμως αρκετά ΥΠΟΝΟΟΥΜΕΝΑ Ευθύνης και για τους Συμπατριώτες του ΑΧΑΙΟΥΣ
.
Οι αντιφατικές ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΕΣ κουβέντες της Ελένης
Απροθυμίες συμμετοχής (ΟΔΥΣΣΕΑΣ λ.χ), και
.
Κυρίως οι κουβέντες του Αχιλλέα, εάν και κατα πόσο ευθύνεται μόνο η ΑΠΑΓΩΓΗ
(αρπαγή) της Ελένης ή και οι υπέρμετρες φιλοδοξίες του Αγαμέμνονα.
.
Τί λέει ο ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ:
.
Σε ακριβέστερη διατύπωση, “δεν…λέει”, αλλά…ΚΡΙΝΕΙ “αυστηρά”
ως ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ και τον ΜΥΘΟ και τον ΟΜΗΡΟ
.
Γράφει (μιλάει) με “σεβασμό” για τον Όμηρο, Επισημαίνει όμως
ΠΟΙΗΤΙΚΕΣ ΥΠΕΡΒΟΛΕΣ στην Ομηρική αφήγηση,
παράλειψη βασικών, όπως για παράδειγμα απουσία ΕΠΙΜΕΛΗΤΕΙΑΣ
(εφοδιασμού, τροφής κλπ), Οργάνωσης… που δεν καλύπτονταν από τις “επιδρομές”
στα…πέριξ της ΤΡΟΙΑΣ.
.
Τον ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ ΔΕΝ τον ενδιαφέρει η ΜΥΘΟΛΟΓΙΚΗ “αφετηρία” (αφορμή).
Επικεντρώνεται κυρίως στον φιλόδοξο ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑ,
ή γενικότερα τον ΜΗΚΥΝΑΪΚΟ…ΗΓΕΜΟΝΙΣΜΟ, συμφωνώντας μερικώς σε αυτό
με τον Όμηρο.
.
ΑΛΛΑ κατά την άποψή του,
Ο Τρωικός δεν ήταν ούτε ο Σημαντικότερος, ούτε Σπουδαιότερος
από τους Περσικούς και τον ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟ,
και βεβαίως σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να διάρκεσε….10(Δέκα) χρόνια.
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ο ΟΜΗΡΟΣ, Γενάρχης του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
.
Η ΙΔΙΟΦΥΗΣ ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ (ΙΛΙΑΔΑ, ΟΔΥΣΣΕΙΑ), με….ΦΟΝΤΟ τα ΤΡΩΙΚΑ,
ε μ π ε ρ ι έ χ ε ι τις απαρχές του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΒΙΝΤΕΟ “Σύζυγοι και εραστές της Ωραίας Ελένης” (Υπότιτλοι). Video link