28
Ιούλ

Γνωστές- άγνωστες φράσεις της Ελληνικής πραγματικότητας

 

.

 

 

 

 

.

—“Ουδέ σαλάταν είναι ικανοί να παρασκευάσωσιν”
.
Ειρωνική, απαξιωτική
κουβέντα των ετερόχθονων Ελλήνων (των Παροικιών), για τους…. αγράμματους
αυτόχθονες που (όμως) έδωσαν το αίμα τους στον Αγώνα της Ελευθερίας.

Αποκαλυπτική   των   εξουσιαστικών  και  οικονομικών τους   βλέψεων  και   η   αρχή  του  μεγαλοαστισμού  και   των   “τζακιών”   στο  (ακόμη  τότε)  “μικροσκοπικόν  Ελληνικόν  βασίλειον”
.
(όταν μετά την δημιουργία του πρώτου Ελληνικού Κράτους οι ετερόχθονες
ήρθαν     για να   διεκδικήσουν   εκτός από τα “φιλέτα γης” και τις “υψηλές”
δημόσιες θέσεις διοίκησης του νέου Ελληνικού κράτους).

.
—-«Εχω μπάρμπα στην Κορώνη» Σήμερα θα λέγαμε έχω γερό “μέσον”/ βύσμα
.
( Επί Οθωμανοκρατίας όσοι είχαν την εύνοια από τους ισχυρούς προύχοντες
της Κορώνης, βολεύονταν, διορίζονταν, απαλλάσσονταν κλπ).

.
—- “ειδικότης κτηθείσα εν τω στρατεύματι”   (όπως    γραφέας, μάγειρας, ράφτης, κουρέας,   μηχανικός, οικοδόμος, οδηγός ….).

.

Οι όποιες γνώσεις αποκτούσε κάποιος στην διάρκεια
της θητείας του πάνω σε κάποια τέχνη, θεωρείτο  “ειδικότητα” που
συμπεριλαμβανόταν στο βιογραφικό σαν βασικό προσόν πρόσληψης,
διορισμού, άδειας για άσκηση επαγγέλματος κλπ
(μεταφορικά βέβαια έχει ειρωνική σημασία).

.

Μια   κάποια…. λύση   στην έλλειψη   του…. σπουδαγμένου    επαγγελματισμού,  με   τα   3/4   των  ωρών   του   ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥ   προγράμματος  να είναι    Θρησκευτικά,  Αρχαία  Ελληνικά   και…. ΗΡΩΙΚΗ   Ιστορία…!

.

(Εκπαίδευση   με   ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟΥΣ   στόχους,   δηλαδή   Επαγγελματικές  Τεχνικές   Σχολές   και   Οικονομικά   Γυμνάσια,    ουσιαστικά  ΜΟΛΙΣ   από το    ΔΕΥΤΕΡΟ   μισό  του   εικοστού   αιώνα).

.

ΉΔΗ    οι    Αμερικανοί   είχαν   ρίξει    ΑΤΟΜΙΚΕΣ    βόμβες  /   οι   Ρώσοι   έστελναν   ΔΟΡΥΦΟΡΟΥΣ   στο   Διάστημα   και   οι    Ευρωπαίοι   μαγείρευαν  την   ΕΟΚ (Ευρωπαϊκή  Οικονομική  Κοινότητα).

.

Ενδεικτική   η κουβέντα (νομίζω)  του   ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ:  “Δεν θέλω   παπάδες και   φιλολόγους,  θέλω   μηχανικούς   και γεωπόνους”  (καθαρό  σαφέστατο   το   ΝΟΗΜΑ της    κουβέντας, αρκεί να  μην  διαβαστεί   τοις… μετρητοίς).
.

—“και… γράμματα γνωρίζω”
.
Αυτονομήθηκε   από   το   νομικό απαιτούμενο ΠΡΙΝ την υπογραφή συμβολαίων, καταθέσεων κλπ
(“έχεις να προσθέσεις άλλο τι και γράμματα γνωρίζεις;”
“Δεν έχω να προσθέσω άλλο τι και….. γράμματα γνωρίζω”).

.

Στην  ουσία    βέβαια    είναι    αποκαλυπτικό      για το   μεγάλο   ποσοστό  αναλφαβητισμού, όπως   άλλωστε    και η   ΕΠΟΜΕΝΗ  ΚΟΥΒΕΝΤΑ   είναι   ενδεικτική  του  μικρού   αριθμού   σχολείων   Β/βάμιας    Εκπ/σης    και   των…. δύο   Πανεπιστημίων  (ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ   δεκαετία   του   1830   και    ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ    100   χρόνια  αργότερα).

.

(Στην    σπάνια   αυτή   φωτογραφία   από   το   διαδίκτυο,   “ΑΙΤΗΣΙΟγράφοι”    έξω από   τις   δημόσιες   υπηρεσίες.  Συνήθης    εικόνα   μέχρι   και την   δεκαετία   του   1960,   ως αποτέλεσμα   του    “και   γράμματα……    ΔΕΝ    γνωρίζω”    στο   60-70%   του   λαού).
.

— “Είναι του… Γυμνασίου” (ή του…. σεμιναρίου, για να θυμηθούμε μια ωραία
ατάκα από το Ελληνικό σινεμά)
.
Μετεξέλιξη του “και γράμματα γνωρίζω” αργότερα, όταν η Γυμνασιακή μόρφωση
και το απολυτήριο του οκτατάξιου ή εξατάξιου Γυμνασίου ήταν “ισχυρό χαρτί”,  για  τους  λόγους  που  ανέφερα   λίγο πιο πάνω.

.
Και…. μιας    και ο λόγος περί…. σχολείων, ας πούμε κι ένα ακόμη σχετικό:
.
— “Δάσκαλε το κρέας δικό σου, τα κόκκαλα δικά μου”.

Όταν “παρέδιδε” ο
γονιός το παιδί στον δάσκαλο και το “ξύλο”, οι “τιμωρίες” θεωρούνταν
μέσο μόρφωσης και συμμόρφωσης.
.
Το παιδί στις μυλόπετρες (γονιών- σχολείου) μιας ιδιότυπης βίας
και αυταρχικής Εκπαίδευσης
.
Για το… καλό του. Λέγανε.
.
Πόσα και πόσα παιδιά έφυγαν (αποφοίτησαν) από τα σχολειά
με τραυματικές εμπειρίες….!
.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:

Επέλεξα γνωστές κουβέντες από διάφορους    ετερόκλητους   χώρους

Κουβέντες όχι τόσο    απροσδιορίστως “παροιμιακές”,  ακαδημαϊκού  τύπου,   όπως λέμε.
.
Είναι   κουβέντες       ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΕΣ μιας ιστορικής και κοινωνικής ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ,  μέχρι   μια  ή δύο  γενιές  πριν….!
.
Και για να κλείσουμε αισιόδοξα: Ευτυχώς που υπήρχαν οι αλάνες,
οι γειτονιές, οι πλατείες     όπου   η….     αταξία   του   λεύτερου  παιδικού παιχνιδιού ισορροπούσε    τα      πράγματα. (Εικόνα   διαδικτύου).

.

 

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

82.006

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP