14
Φεβ

Από τον Όμηρο, στον Σολωμό.

 

Από τον Όμηρο στον Σολωμό.
.
“Μια ποιητική εικόνα, Σολωμική ως έμπνευση, Ομηρική ως αφετηρία.
.
Μια εικόνα ψυχής πλέον, ο π τ α σ ί α,    ένας ακόμη “πειρασμός” στις αντοχές   των Ελεύθερων Πολιορκημένων που φλερτάρουν με την παραίσθηση……”

.
Πρώτα οι “ζείδωρες” (για την Ελληνική γλώσσα) εξειδικεύσεις του Ομηρικού λόγου.
.
το μήλον= το πρόβατο / η γίδα

τα μήλα= γιδοπρόβατα / κοπαδια / ποίμνια

ίφια μήλα= παχιά πρόβατα / δυνατά

ένορχα μήλα= αρσενικά με τα… όλα τους / ανέκτομα / αυνούχιστα (κριάρια).

άργυφα μήλα= ολό-λευκα πρόβατα / με στιλπνό αστραφτερό τρίχωμα / λαμπροφανή
.
Μήλα   Ομηρικά   και… Σολωμός: “λευκό βουνάκι πρόβατα…”.
.
Τρεις στίχοι από τους “ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΥΣ” του Διονύσιου
ΣΟΛΩΜΟΥ, ακόμη και σήμερα ερμηνευτικά προκαλούν αμηχανία για το
“τί θέλει να πει ο ποιητής”.
.
Από…. σήμερα, απάντηση… υπάρχει. Και βέβαια βρίσκεται στα “άργυφα μήλα” του Ομήρου  που  πρέπει να είχε υπόψη του ο Σολωμός, λάτρης
του Ομήρου (1), προκειμένου να    ΜΕΤΟΥΣΙΩΣΕΙ   σε    πειρασμό   ένα   ΤΑΠΕΙΝΟ κοπάδι    προβάτων.
.
Τίποτα το αινιγματικό. Τίποτα το… μεταφυσικό.
.
Ξαναγράφω μία από τις ποκίλες (όπως είδαμε στην αρχή) Ομηρικές
“εξειδικεύσεις”:
.
άργυφα μήλα= ολό-λευκα πρόβατα / με στιλπνό αστραφτερό τρίχωμα / λαμπροφανή.
.
Μόνο έτσι εξηγείται η “ποιητική υπερβολή”   ΤΑΥΤΙΣΗΣ    Ουρανού- Θάλασσας-  γης  (Φύσης), που   επιδιώκει  ο   Ποιητής:
.
Πώς το λαμπερό      σ τ ι λ π ν ό    ολόλευκο των προβάτων, αντανακλά    βαθιά  στην
θάλασσα και   σ υ σ μ ίγει με το φως του ουρανού, στους στίχους:
.
” Λευκό βουνάκι πρόβατα κινούμενο βελάζει,
Και μες στη θάλασσα βαθιά ξαναπετιέται πάλι,
Κι’ ολόλευκο    ε σ ύ σ μ ιξε με τ’ ουρανού τα κάλλη”.

.
Μια ποιητική εικόνα, Σολωμική ως έμπνευση, Ομηρική ως αφετηρία.
.
Μια εικόνα ψυχής πλέον, μια    ο π τ α σ ί α,   ένας ακόμη “πειρασμός” στις αντοχές
των Ελεύθερων Πολιορκημένων, που έτσι κι αλλιώς φλερτάρουν με
την παραίσθηση  (“Γλυκιά κι ελεύθερ’ η ψυχή σα να ‘τανε βγαλμένη”),     των    α ν θ ρ ώ π ι ν ω ν     ο ρ ί ω ν, έτοιμοι για την μεγάλη ΑΠΟΦΑΣΗ:
.
Την    Έ ξ ο δ ο   στην    ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ.
.
Και βέβαια μια ακόμη απόδειξη ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗΣ   σ υ ν ο χ ή ς και σ υ ν έ χ ε ι α ς
της Ελληνικής μας γλώσσας.
.
Αξίζει να το επισημάνουμε: Με…. ταπεινές   λέξεις     γράφονται    αριστουργήματα

.

“Μπορεί  ένας ποιητής  να γράφει  απλά, να είναι  στο… χώμα  κοντά  και  να είναι μεγάλος  ποιητής” (Κων/νος  Τσάτσος).

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

1) “Η σκιά του Ομήρου”

Ο Πολυλάς το χαρακτηρίζει απόσπασμα και το τιτλοφορεί «Η σκιά του Ομήρου» δίνοντας την πληροφορία πως “σκοπός του ποιήματος ήταν να παραστήσει τη σκιά του Ομήρου οπού    Ε Π Ρ Ο Σ Τ Α Ζ Ε    τον ποιητή    να    γράψει    τη      δ η μ ο τ ι κ ή       γ λ ώ σ σ α” (Σχόλιο πληροφόρησης από το ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, από όπου και η εικόνα).

Αναζήτηση:
Αρχείο
Ιούνιος 2018
ΔΤΤΠΠΣΚ
« Μαΐ  
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος, πρώην... εκπαιδευτικός. Αποφάσισα να δημιουργήσω την προσωπική μου Ιστοσελίδα, όπου θα καταθέτω, τις απόψεις μου και σύντομα ελπίζω και δικές σας.

Φιλικά, Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

47. 547

© 2018 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP